Annonsørinnhold fra Østfold Kollektivtrafikk
Hva er dette?Nå er det faste, lave priser på bussen
Gratis buss har gitt 100 prosent flere passasjerer på enkelte avganger i Fredrikstad. Nå skal faste, reduserte billettpriser gjøre det attraktivt å fortsatt velge buss både der og i Sarpsborg.
Annonsørinnhold fra
10. februar ble prisen redusert på både enkeltbilletter og månedskort i Sarpsborg og Fredrikstad. Regjeringen har definert regionen som ett av ni pressområder der personbiltrafikken må reduseres, og målet er at lavere billettpriser skal gjøre det mer attraktivt for innbyggerne å velge buss fremfor bil.
En dag er nok
– Det betyr blant annet at prisen på et månedskort er redusert fra 600 til 300 kroner, sier salgs- og markedssjef i Østfold kollektivtrafikk, Solfrid Rød Olsen.
Østfold kollektivtrafikk har nemlig ikke som målsetning at alle skal parkere bilene sine for godt, men at flere velger buss innimellom.
– Velger du buss kun én dag i uken, vil det redusere biltrafikken med cirka 20 prosent, sier hun.
Rød Olsen påpeker at om du reiser du mer enn seks dager i måneden tur/retur med voksen enkeltbillett, kjøpt på bussen, lønner det seg å kjøpe Nedre Glomma-kortet i stedet.
Dette er de nye prisene:
- Nedre Glomma-kortet reduseres fra 600 til 300 kroner for 30 dager.
- Enkeltbillett for barn og honnør reduseres fra 20 til 15 kroner.
- Enkeltbillett for voksne kjøpt på bussen reduseres fra 40 til 25 kroner.
- Enkeltbillett for voksne kjøpt på billett-appen reduseres fra 30 til 25 kroner. Dette punktet gjelder først fra 27. februar.
- Ungdom til og med 19 år får ta bussen gratis mandag til fredag etter klokken 17, og hele lørdag, søndag og helligdager.
Kjempesuksess med gratisperiode
I forkant av prisreduksjonen har det vært et prøveprosjekt i Fredrikstad, finansiert av kommunen. Da bomringen kom i november, ble det innført gratis buss, og tilbudet varte frem til prisene ble satt ned.
– Perioden med gratis buss har gått over all forventning. Vi hadde håpet på en økning i passasjertallet på rundt 20 prosent, men antallet har økt med hele 50 til 100 prosent, litt avhengig av hvilke ruter det er snakk om. Det er vi selvsagt svært fornøyde med! sier Rød Olsen.
Håper Sarpsborg følger etter
Tilbakemeldingene fra passasjerene har vært gode, og mange har satt pris på å prøve ut busstilbudet gratis – selv om det til tider har vært svært fulle busser.
– Vi har oppfordret dem som kan til å unngå tidspunktene da det er flest på bussen fra før. Vi håper å beholde Fredrikstad-folk på bussen selv om gratisperioden er over, og at lavere priser bidrar til at også folk i Sarpsborg gjør seg bedre kjent med busstilbudet der de bor og jobber, sier hun.
Målet til regjeringen er at pressområdene skal få tilskudd til å redusere prisene på buss frem mot 2028, og at lave priser skal bli en fast ordning.
Her kan du se hvor bussen er i ditt kart!
Satser på ungdom
Selv om alle grupper får billigere billetter, er det én gruppe det satses litt ekstra på, nemlig ungdom. I tillegg til at alle får billetter til redusert pris på dagtid, vil det bli gratis for ungdom på hverdager etter klokken 17, og hele dagen i helger og på helligdager.
– Ungdom er en veldig viktig gruppe, og vi ser at det har vært et skifte i deres holdninger til kollektivtrafikk. Mens det for noen år siden var litt ukult å ta buss, synes dagens ungdom det er kult å velge miljøvennlig, sier Rød Olsen.
OFTE STILTE SPØRSMÅL OM DE NYE PRISENE
Har spart penger
Ann Helen Oliversen (39) er en av dem som reiser med rute 114 for å komme seg på jobb, og hun syns det er positivt med tiltak som gjør at flere i regionen tar buss.
– Jeg har tatt bussen ganske ofte i perioden det var gratis. Siden jeg ikke har førerkort, har jeg ikke noe annet valg enn å ta buss, men det har vært deilig å slippe å betale. Jeg har nok spart noen kroner de siste månedene, sier hun.
Oliversen er glad for at bussen nå blir billigere, og håper det etter hvert blir satt opp flere avganger.
– Det har vært veldig fulle busser, så det er tydelig at mange ønsker å kjøre kollektivt, sier hun.
Dette innholdet er produsert av VG Partnerstudio.