Annonsørinnhold fra NHO

Hva er dette?

Daglig leder, Marianne Bergersen Klemp, salg- og markedssjef, Katrine Bergersen Klemp, og produksjonssjef Espen Andersen i Roma Mineralvannfabrikk.
Daglig leder, Marianne Bergersen Klemp, salg- og markedssjef, Katrine Bergersen Klemp, og produksjonssjef Espen Andersen i Roma Mineralvannfabrikk. Foto: Elise Hellem Ratvik

Katrine er fjerde generasjon i Roma: – Det er en del av kulturen i familien

Det er mange utfordringer rundt å drive en liten bedrift, men Roma Mineralvannfabrikk satser likevel på fremtiden.

Annonsørinnhold fra

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)

  • Norges største interesseorganisasjon og fellesskap for bedrifter.
  • Oppdraget er å bidra til lønnsomhet i medlemsbedriftene gjennom politisk påvirkning, gjennomslag i forhandlinger og attraktive medlemstjenester.
  • Har hovedkontor i Oslo og 10 regionkontor.
  • Som medlem er du også tilknyttet en av 16 landsforeninger med bransjekunnskap
  • Antall medlemsbedrifter pr april 2021: 29.300.
  • Små bedrifter med færre enn 50 ansatte utgjør 92 prosent av NHOs medlemmer. Andelen medlemsbedrifter med færre enn 10 ansatte er 61 prosent.
Se hva NHO kan gjøre for din bedrift

– Jeg har aldri opplevd et press om å jobbe her, men man føler veldig på tilhørigheten. Det er et privilegium å kunne jobbe med familien og de andre her, for og så kunne bygge videre historien og produktet, sier Katrine Bergersen Klemp.

Hun er salg- og markedssjef, og den fjerde generasjonen Bergersen som jobber på Roma Mineravannfabrikk.

Historien startet i 1920, da Martin Bergersen startet opp en liten brusfabrikk i Lillestrøm. De har satset på egne oppskrifter og merkevarer, og flere av signaturproduktene har vært uendret i mange år. Etter hvert tok sønnen Morten Bergersen over fabrikken, før hans datter Marianne Bergersen Klemp, moren til Katrine, kom inn i bedriften. Marianne er nå daglig leder.

– Roma er en del av kulturen i familien, det er dette vi har snakket om rundt middagsbordet i alle år, fastslår Katrine.

Fra mange små brusfabrikker spredt over hele landet, er Roma nå en av svært få som er igjen. Store, internasjonale aktører har tatt en stor andel av markedet, og avgiftsnivåene har flyttet mye av handelen utenlands.

– Da jeg vokste opp så var det mange som handlet drikkevarene sine lokalt på utsalgene i området og fabrikkutsalget hos oss. Sakte men sikkert da avgiftene vokste fra 2000-tallet og utover, så har jo blant annet svenskehandelen blitt sterkere. Det har vi absolutt merket hos oss, sier Katrine.

 Se hva du får som medlem i NHO

Fire generasjoner Bergersen har jobbet på den 101 år gamle brusfabrikken i Lillestrøm. 

Store grep

Avgiftsøkningen på sukkervarer, som inkluderer drikkevarer både med og uten sukker, har den lille brusfabrikken merket godt. For bransjen og NHO har det vært en viktig politisk sak å redusere avgiftene, nettopp for å motvirke den stadig økende grensehandelen. 

Se hva NHO kan gjøre for din bedrift


– Dette har avgjørende for oss. Det er ofte store grep som må gjøres, og vi er avhengig av samarbeid for å få til ting, sier Katrine.

Regiondirektør i NHO Viken og Oslo, Nina Solli.

Regiondirektør i NHO Viken, Nina Solli, forteller at sukkeravgiften er en av sakene de har jobbet med over flere år, og at de har hatt mange møter med politikerne.

– Sukkeravgiften er et godt eksempel på en avgift som rammer skjevt. Vi har løftet denne saken og jobbet for hele bransjen. Det har vært et langsiktig løp over mange år. Vi har løftet det på regionmøter og vært i mange møter med politikerne. På Romerike er det rundt tusen årsverk som jobber med drikkevarer, sier hun.

NHO Viken Oslo

  • Følger opp bedrifter i regionen gjennom juridisk rådgiving, møteplasser, kurs, politisk påvirkning og tilrettelegging av medlemskapet
  • Regiondirektør: Nina Solli
  • Medlemsbedrifter: 9000
Bestill et uforpliktende møte om medlemskap i NHO

Faglig fellesskap

Katrine og Roma valgte å melde seg inn i NHO, og med medlemskapet har de fått mye mer enn bare arbeidet rundt sukkeravgiften. NHO skal være en sparringspartner som hjelper med alle mulige spørsmål knyttet til det å drive en bedrift og være en arbeidsgiver.

– Det er et faglig fellesskap, og et talerør mot politikken. Det har vært veldig viktig det siste året med tanke på smittevern og koronaregler. Det har blitt noen spørsmål rundt korona om hva som gjelder når og hva som omfatter oss, sier Katrine.

Nina forteller at mange har sett nytten av å være et del av fellesskapet, og det jobber ikke bare med de tunge politiske sakene. Alt fra HMS-spørsmål til kompensasjonsordninger er aktuelle tema hver eneste dag, og ingen bedrift er for liten eller stor for NHO.

– Vi skal være en profesjonell hjelper og en viktig partner. Vi er mange på samme lag som har felles utfordringer nå, sier hun.

Katrine Bergersen Klemp satser på fremtiden til Roma Mineralvannfabrikk. 

Satser på fremtiden

For Roma har det siste året vært krevende nettopp fordi de er en liten bedrift. Med rundt 20 ansatte er det en prosentmessig stor andel som blir borte om det blir sykdom eller karantene. Likevel satser Katrine og familien stort fremover, og den lille brusfabrikken ser lyst på fremtiden. 

– Det å ha et nettverket betyr at vi har kontakt med de i samme industri, og vi kan være med å påvirke bransjen. Her skjer det utrolig mye spennende, og vi er i en skikkelig utviklingsfase. Vi ønsker å være hele Norges lille brusfabrikk, og skal være en sentral kulturbygger mellom fortid og fremtid på Romerike. Det er gøy å jobbe i en liten bedrift der det er kort vei fra tanke til handling. Det er veldig inspirerende, sier hun.

 Bli medlem i NHO - Norges største fellesskap for bedrifter

Del artikkelen på Facebook