Annonsørinnhold fra REMA 1000

Hva er dette?

REMA 1000-kjøpmann Tom-Remi Stenqvist, vil at butikken hans skal være et sted der det er hyggelig å være, og hvor kunden blir møtt med et smil.
REMA 1000-kjøpmann Tom-Remi Stenqvist, vil at butikken hans skal være et sted der det er hyggelig å være, og hvor kunden blir møtt med et smil.

Driver REMA 1000-butikk 100 mil hjemmefra

REMA 1000-kjøpmann Tom-Remi Stenqvist stortrives som kjøpmann i Son. Først og fremst på grunn av varmere klima enn i nord – men også takket være hjertevarme kolleger og kunder.

Annonsørinnhold fra

– Hei, Elisabeth. Hyggelig å se deg, sier kjøpmann Tom-Remi på klingende nordnorsk.

– Det er det beste med å drive butikk, vet du. Man treffe så mange mennesker, fortsetter den blide “klimaflyktningen”, som han kaller seg selv.

For kjøpmannen på REMA 1000 Son har i utgangspunktet ingen tilknytning til stedet, som ligger ganske nøyaktig 100 mil unna hjembyen Sandnessjøen.

– Det er flott i nord, men jeg har også blitt veldig glad i livet her sørpå. De fire årstidene er langt mer tydelige. Det er ikke høst hele året, sier han lattermildt.

– For øvrig er somrene her helt fantastiske. Det er jo ikke uten grunn at det hele sommerhalvåret er yrende liv i Son, sier Tom-Remi entusiastisk.

Ikke planlagt

Det var i 2006 at 38-åringen flyttet til Oslo for å søke jobb etter å ha fullført markedsføringsstudier i Trondheim. Han fikk da jobb i Lidl. Etter hvert ble det nye utfordringer på leverandørsiden i Arvid Nordquist, før han etter åtte år der tiltrådte som kjøpmann i REMA 1000 Son i februar 2017.

– Jeg hadde nok ikke sett for meg at jeg skulle bli kjøpmann, men er veldig fornøyd med at det ble slik. Jeg stortrives, ikke minst fordi det er veldig, veldig dyktige folk her. De viser god service og står på. Det legger kundene merke til, sier Tom-Remi.

Han sier videre at han ikke har følt det som en ulempe å være kjøpmann uten tidligere tilknytning til stedet. 

– Det er en liten plass og man blir raskt kjent med kundene, spesielt dem som handler her hele året, sier han og smiler.

Godt besøkt hele året

For kundegruppen er todelt, eller kanskje til og med tredelt, ifølge Tom-Remi.

– Mange av dem som handler hos oss, bor her i Son eller like i nærheten. Den andre hovedgruppen er dem som har hytte her, og disse ser vi stort sett fra mai til september. Vi har god trafikk hele året, men sommerstid er omsetningen 30-40 prosent høyere enn ellers, sier han.

Men det er også én annen kundegruppe, nemlig pendlerne som bor i kommunene rundt Son.

– Dette gjelder først og fremst dem som bor i Moss og velger å kjøre innom oss på vei hjem fra Oslo. Det har nok noe med at butikken ligger praktisk til og har gode parkeringsmuligheter. Vi får også tilbakemeldinger på at butikken er ryddig, lys og fin, sier kjøpmannen.

Tom-Remi tar seg alltid tid til å slå av en prat med kundene. Her sammen med fast kunde Elisabeth Skullerud. 

Ser kunden

Tom-Remi tar en pause for å prate med nok en kunde. Det beste med jobben, som han sier selv.

– Ha en fin dag, sier han avslutningsvis, før kunden finner veien videre inn i butikken.

Han trekker så frem sin egen far som eksempel på hva den lokale matbutikken ifølge Tom-Remi bør være for folk.

– Pappa handler i sin butikk hver dag. Om ikke annet, så i hvert fall aviser. Han vil møte folk og si hei, sier han.

– Dette tenker jeg ofte på. Vi møter kundene hver dag, både på gode og dårlige dager. Uansett skal vi være et sted hvor det er hyggelig å være og hvor du blir møtt med et smil, avslutter han.

Del artikkelen på Facebook