Annonsørinnhold fra NHO

Hva er dette?

ARCTIC ROUTE: Konseptet til Bussring er en opplevelse. Selskapet ser fremt til å ønske passasjerer velkommen om bord.
ARCTIC ROUTE: Konseptet til Bussring er en opplevelse. Selskapet ser fremt til å ønske passasjerer velkommen om bord.

Bussring gir full gass fremover

Bussring er en av mange nordnorske reiselivsbedrifter som så inntektsgrunnlaget sitt forsvinne over natten da pandemien stengte ned verdenssamfunnet. Den vanskelige perioden har gjort bedriften sterkere.

Annonsørinnhold fra

– Januar og februar i fjor var all-time-high. Da tenkte vi at 2020 kom til å bli det virkelig store året for oss, erindrer Torbjørn Johansen, daglig leder i Bussring AS.

Men i mars samme år gikk alvoret opp for selskapet med hovedkontor i Nordreisa. Familiebedriften hadde 60 årsverk og en busspark med 40 kjøretøy. Nå sto de overfor permitteringer, kanselleringer og i ytterste konsekvens oppsigelser.

– Når vi ikke hadde grunnlag for drift ble dette den harde realiteten, sukker Johansen.

Det som skulle bli et toppår med ambisjoner om over 100 millioner kroner i omsetning ble snudd på hodet da turismen forsvant. Heldigvis hadde Bussring flere ben å stå. Og grepene de tok forhindret at det ikke gikk like ille som først fryktet.

STYRER «SKUTA»: Torbjørn Johansen er daglig leder i Bussring AS og har styrt bedriften gjennom en utfordrende periode.

Ruller videre

– Vi har i tillegg gjort veldig mange grep for å møte samfunnet som sakte men sikkert åpnes igjen. Her har vi måttet tilpasse oss og prøve å forstå hvordan den reisende kommer til å forholde seg til smittevern i fremtiden, forklarer Johansen.

Et av grepene har vært omfattende kursing av sine ansatte, både med tanke på smittevern og hvordan de skal møte turismen som en dag kommer. Videre har de sett verdien av å oppgradere kjøretøyparken ved å tilpasse seteavstand og innkjøp av en ny generasjon desinfiseringsutstyr.

– Vi vet at turismen kommer tilbake til Nord-Norge, og vi står klare når de gjør det, slår Johansen fast med et smil.

FOR NORD-NORGE: Bussring er en familiebedrift med røtter i Nordreisa. De har et hjerte som banker for landsdelen og et brennende ønske om bærekraftige transportløsninger og opplevelser.

Kommer sterkere tilbake

Bussring-sjefen mener at busselskapet kommer styrket ut av den vanskelige perioden - sett bort fra de åpenbare negative konsekvensene.

– Vi har hatt tid til å tenke oss om og lært forferdelig mye. Gjennom å evaluere det vi har holdt på med de siste årene, har vi fått en ny forståelse av hvordan markedet er bygget opp og hvordan det fungerer. I likhet med mange i vår bransje har vi tatt det for gitt at turistene kommer hit hvert år, reflekterer Johansen.

Han sier at det har vært en aha-opplevelse å oppdage hvor sårbar de er som bedrift. Bussring har måttet tenke strategisk rundt hva skal de skal gjøre hvis en lignende situasjon oppstår. I tillegg har det vært godt læringsutbytte i finne løsninger på hvordan de skal vareta interessene til turistene etter hvert som de vender tilbake.

Innovasjon gjennom nye markeder og digitale verktøy er noen av det som skal ruste familiebedriften som har «kjørt på» siden oppstart i 1957.

– Vi ønsker hele tiden å være innovativ. Vi vil finne, ta i bruk og utvikle nye muligheter. Det er enda mange stier som ikke er tråkket opp, og noen må gå foran, sier Johansen og fortsetter:

– Og når vi en dag er tilbake til normalen har vi tatt høyde for at vi skal være mer effektiv og enda mer profesjonell enn februar 2020.

Ros fra NHO

NHO Arktis

  • Følger opp bedrifter i regionen gjennom juridisk rådgiving, møteplasser, kurs, politisk påvirkning og tilrettelegging av medlemskapet i NHO.
  • Regiondirektør: Målfrid Baik
  • Medlemsbedrifter: 2000
Bestill et uforpliktende møte om medlemskap

Målfrid Baik er regiondirektør i NHO Arktis, hvor Bussing er en av 2040 medlemsbedrifter. Hun trekker frem reiselivsnæringa som en av bransjene med store utfordringer.

– Det har vært tungt å se hvordan flotte bedrifter har slitt. Vi ser tydelig viktigheten av reiseliv for Nord-Norge og landet forøvrig. De skaper arbeidsplasser i by og bygd over hele landet, sier hun.

Baik mener Bussring er et veldig godt eksempel på bedrifter som bidrar til viktig sysselsetting, og danner grunnlag for at andre kan bo der de ønsker å leve.

HEIER PÅ BEDRIFTENE: Regiondirektør Målfrid Baik i NHO Arktis hyller medlemsbedriftene som har stått på gjennom en utfordrende tid.

– Det som imponerer meg mest med Bussring er at det er en familiebedrift som er innovativ og fremoverlent og hele tiden et steg foran markedet.

Hun tror det vil gi busselskapet et godt utgangspunkt i den nye normalen. Da skal NHO fortsette å være tilstede for dem og resten av sine medlemsbedrifter.

– Det er ekstremt viktig å holde trykket oppe for de bedriftene som sliter. Vi vil se på hvilke virkemidler skal til for at bedriftene skal komme seg på fote igjen, og passe på at ingen blir glemt når samfunnet åpner opp igjen for fullt, understreker hun.

Til sammen skaper medlemmene i NHO Arktis rundt 25.000 årsverk, og regiondirektøren er tydelig på viktigheten av at ingen av arbeidsplassene forsvinner.

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)

  • Norges største interesseorganisasjon og fellesskap for bedrifter.
  • Oppdraget er å bidra til lønnsomhet i medlemsbedriftene gjennom politisk påvirkning, gjennomslag i forhandlinger og attraktive medlemstjenester.
  • Har hovedkontor i Oslo og 10 regionkontor.
  • Som medlem er du også tilknyttet en av 16 landsforeninger med bransjekunnskap.
  • Antall medlemsbedrifter pr april 2021: 29.300.
  • Små bedrifter med færre enn 50 ansatte utgjør 92 prosent av NHOs medlemmer.
  • Andelen medlemsbedrifter med færre enn 10 ansatte er 61 prosent.

    Bli medlem – se hva NHO kan gjøre for din bedrift
Del artikkelen på Facebook