Annonsørinnhold fra

Hva er dette?

 
 

Steinsprang i frontruta? Fortvil ikke!

Snøen smelter, og på mange veier er det fortsatt mye strøsand igjen. Her får du tipsene for å unngå steinsprutskader, og hva du må gjøre hvis du får en skade i frontruta.

Annonsørinnhold fra Bil i Nord

Etter en lang vinter med skiftende vær, har strøbilen hatt nok å gjøre. Nå som snøen er smeltet kommer all grusen frem på veiene. Grusen fester seg i bildekkene, og ved høy hastighet slipper den taket og fyker avgårde. Da kan det hende at småsteinen treffer bilruta, og er man riktig uheldig kan det oppstå skade på ruta.

Tips ved steinsprang

Bilglassreparatør Dan Steve Larsen hos Bil i Nord har flere tips for å unngå steinsprutskader.

Aller viktigst er å holde avstand til bilen foran.

– Ikke ligg for nært bilen foran, og vær spesielt forsiktig dersom det er store biler. Er uhellet ute, er det viktig å få reparert skaden så raskt som mulig, sier Larsen.

Larsen forteller at det er viktig å få reparert ruten, selv om det bare er snakk om en liten skade.

– Det første man burde gjøre er å dekke til "såret" med en liten teipbit, for å forhindre at det kommer vann og skitt i. Så bør man fortest mulig få det reparert ruta, slik at den ikke sprekker videre opp, sier Larsen.

FLERE SONER: Dan Steve Larsen viser frem hvordan de ulike sonene er delt inn på frontruta.

Ulike soner

Hvor steinsprangen oppstår kan være med på å avgjøre om ruta må skiftes.

– Vi følger Volvo sin standard, og deler ruta inn i ulike soner. Får du steinsprang i den røde sonen, altså sonen foran sjåføren, må ruta skiftes. I tillegg må ruta skiftes hvis du får steinsprang i sonen der kameraet sitter, sier Larsen.

Ved bytte av frontruta anbefaler Larsen orginal rute.

– Bruker man orginaldeler holder du kvaliteten på bilen. Da er du sikker på at det brukes riktige deler. I tillegg bruker vi Volvo sitt eget lim. Det er spesiallaget for Volvo sin sikkerhet, forteller Larsen

STEINSPRANG: Når uhellet først er ute er det viktig å få skiftet eller reparert ruta.

Mye sikkerhet i frontruta

Tidligere var det en egenandel på 2.000 kroner ved ruteskift, men prisen er nå justert ned til 1.000 kroner hos forsikringsselskapet Volvia.

– Dersom Volvo-kunder skifter, eller får reparert bilruta hos et autorisert Volvo-verksted, er det kun kr 1.000 i egenandel. Volvo har en nullvisjon om at ingen skal bli alvorlig skadet eller dø i en ny Volvo etter år 2020.


For å understøtte nullvisjonen er det, ifølge Volvo, viktig at original rute monteres og kalibreres riktig, da det er en viktig del av sikkerhetsburet rundt fører og passasjer.

Les mer om Volvia-forsikringen her. 

RØD SONE: Får du steinsprang i denne sonen må ruta byttes. Skader her kan føre til mangelmerknad på EU-kontroll.

Krav til frontrute

Ved periodisk kontroll - EU-kontrollen - kontrolleres bilens frontrute for skader med hensyn til trafikksikkerheten.

Dersom frontruten har skader med utstrekning utover 10 mm innenfor synsfelt foran føreren, ilegges det mangelmerknad.

Dette er de vanligste feilene på EU-kontroll. Les mer her.

Utenfor synsfeltet godtas skader og sprekker når de ikke har vesentlig betydning til sikt og sikkerhet.

For vanlige personbiler (kjøretøy med tillatt totalvekt opp til, og med, 3500 kilo) er synsfeltet å regne som et 30 cm bredt felt som er symmetrisk i forhold til sentrum av rattet og innenfor vinduspusserfeltet.

Trenger du å bytte rute på bilen din? Ta kontakt med oss her.


Bil i Nord

Del artikkelen på Facebook